nercabbat.se
Made with Xara
Med rötter från 1909

Audi

Historia Audi grundades 1909 av August Horch sedan han blivit utsparkad ifrån Horch. Audi firade därmed 100-årsjubileum i augusti 2009. Namnet Audi kommer från grundaren August Horch som tidigare tillverkat bilar under det egna namnet men inte längre hade rättigheterna till det. Hans son föreslog efternamnets latinska form "Audi" (imperativform av verbet "höra"), vilket August anammade. 1932 förenades dock ursprungliga Horch och Audi, när fyra olika tyska bilmärken samlades i ett företag under namnet Auto Union. Dessa fyra var Audi, DKW, Horch och Wanderer. Auto Union antog det märke som numera är Audis, med fyra sammanlänkade ringar (jämför hur begreppet union brukar illustreras inom mängdteorin). Det moderna Audi Dagens Audi skapades i och med Volkswagens köp av Auto Union 1964, från Daimler- Benz. Volkswagen saknade bilar i de större personbilsklasserna och fick detta i och med förvärvet av Auto Union som såldes sina bilar under namnet DKW. Man förvärvade även NSU och slog samman dessa verksamheter till NSU Auto Union AG 1969. År 1965 kom den första "äkta" Audi-modellen efter kriget: Audi F103 som var en vidareutveckling av DKW F102. 1966 upphörde tillverkningen av den sista DKW-modellen DKW F102. Man fick också tillgång till modern teknik i form av konstruktioner med motorn fram (jfr med Volkswagens klassiska bubbla). Bland de första bilarna som kom fram utmärker sig Volkswagen K 70 (egentligen en NSU- modell), som inte var någon succé men som visade att Audi NSU skulle få en central roll i Volkswagen-koncernen. Audi var vid tiden även NSU som låg långt fram med wankel- tekniken (exempel: NSU Ro 80, årets bil 1968). Men man skulle senare välja att enbart satsa på märket Audi med bland annat modellen Audi 100 som presenterades i slutet av 1968 som blev en storsäljare. NSU och modellen Ro 80 lades ned i slutet av 70-talet. Från 1985 heter företaget enbart Audi AG. Uppgång till prestigemärke I början av 80-talet började Audi en resa från att ha varit en ordinär biltillverkare till steget upp i premiumklassen och började på allvar tävla med prestigemärkena Mercedes- Benz och BMW. Milstolpen anses vara den revolutionerande Audi Quattro, en fyrhjulsdriven sportbil med stora framgångar i rally. Quattro kom att bli synonymt med Audi och framgångsrik fyrhjulsdrift, nya modeller följde. Under 1990-talet har Audi fortsatt på den inslagna vägen med prestigebilar. Man har lyckats föra fram märket som tekniskt och kvalitetsmässigt högpresterande enligt företagets motto och slogan "Vorsprung durch Technik" (Försprång genom teknik). Dagens Audi Audi har idag ansvar för det av Volkswagen-koncernen ägda italienska superbilsmärket Lamborghini.

Audi

Här hittar du mer information om modellerna Audi A3 Cabriolet Audi S3 Cabriolet Audi A5 Cabriolet Audi TT Audi R8 Spyder
nercabbat.se
© Nercabbat.se kontakt: redaktionen@nercabbat.se
Made with Xara
Med rötter från 1909

Audi

Historia Audi grundades 1909 av August Horch sedan han blivit utsparkad ifrån Horch. Audi firade därmed 100-årsjubileum i augusti 2009. Namnet Audi kommer från grundaren August Horch som tidigare tillverkat bilar under det egna namnet men inte längre hade rättigheterna till det. Hans son föreslog efternamnets latinska form "Audi" (imperativform av verbet "höra"), vilket August anammade. 1932 förenades dock ursprungliga Horch och Audi, när fyra olika tyska bilmärken samlades i ett företag under namnet Auto Union. Dessa fyra var Audi, DKW, Horch och Wanderer. Auto Union antog det märke som numera är Audis, med fyra sammanlänkade ringar (jämför hur begreppet union brukar illustreras inom mängdteorin). Det moderna Audi Dagens Audi skapades i och med Volkswagens köp av Auto Union 1964, från Daimler-Benz. Volkswagen saknade bilar i de större personbilsklasserna och fick detta i och med förvärvet av Auto Union som såldes sina bilar under namnet DKW. Man förvärvade även NSU och slog samman dessa verksamheter till NSU Auto Union AG 1969. År 1965 kom den första "äkta" Audi-modellen efter kriget: Audi F103 som var en vidareutveckling av DKW F102. 1966 upphörde tillverkningen av den sista DKW-modellen DKW F102. Man fick också tillgång till modern teknik i form av konstruktioner med motorn fram (jfr med Volkswagens klassiska bubbla). Bland de första bilarna som kom fram utmärker sig Volkswagen K 70 (egentligen en NSU-modell), som inte var någon succé men som visade att Audi NSU skulle få en central roll i Volkswagen- koncernen. Audi var vid tiden även NSU som låg långt fram med wankel-tekniken (exempel: NSU Ro 80, årets bil 1968). Men man skulle senare välja att enbart satsa på märket Audi med bland annat modellen Audi 100 som presenterades i slutet av 1968 som blev en storsäljare. NSU och modellen Ro 80 lades ned i slutet av 70-talet. Från 1985 heter företaget enbart Audi AG. Uppgång till prestigemärke I början av 80-talet började Audi en resa från att ha varit en ordinär biltillverkare till steget upp i premiumklassen och började på allvar tävla med prestigemärkena Mercedes-Benz och BMW. Milstolpen anses vara den revolutionerande Audi Quattro, en fyrhjulsdriven sportbil med stora framgångar i rally. Quattro kom att bli synonymt med Audi och framgångsrik fyrhjulsdrift, nya modeller följde. Under 1990-talet har Audi fortsatt på den inslagna vägen med prestigebilar. Man har lyckats föra fram märket som tekniskt och kvalitetsmässigt högpresterande enligt företagets motto och slogan "Vorsprung durch Technik" (Försprång genom teknik). Dagens Audi Audi har idag ansvar för det av Volkswagen-koncernen ägda italienska superbilsmärket Lamborghini.