nercabbat.se
Made with Xara

nercabbat.se provkör Mazda MX-5 Miata

Förväntningarna är höga. Den nya generationen har fått många lovord för sin form och visst har Mazda valt att gå en egen väg, via sitt eget formspråk. Men till skillnad från många andra sportbilar har Miatan inte bara varit något vackert att vila ögonen på utan i allra högsta grad en körupplevelse av högsta klass. Klarar den nya modellen att även ge njutning bakom ratten? En kort provkörning ger klara indikationer. Tio minuters körning på ett industriområde i Helsingborg kan knappast liknas vid ett seriöst test, men det räcker i alla fall för att samla ihop ett första intryck. Först och främst sitter man lågt i hårda sportstolar (extrautrustning) som inte bara ger ett stöd utan snarar uppslukar kroppen. Instrumentpanelen är välordnad med logisk placering av alla knappar. Informationen är till vänster är saklig men kanske något plottrig och skickar fram minnesbilder av klassiska siffror i flytande kristall. Huvudinstrumentet är som sig bör varvräknaren där det ilsket röda börjar vid 8000 varv. Till höger finns liksom i många andra bilar en fristående infotaimentskärm sominnehåller det mesta av styrningar till radio och gps med mera. Kvaliteten känns överlag mycket bra, ratten väldigt greppvänlig och de ofta vanliga konstiga fyrkantiga japanknapparna är få. När man blickar ut över motorhuven får man en av de vackraste vyerna man tänka sig. Moderna bilar upplevs oftast som de slutar i höjd med vindrutans framkant. Så icke i denna bil. Motorhuven brer ut sig och över framhjulen finns förhöjningar som dramatiskt ökar fartkänslan. Härligt! Motorljudet från denna bil med större motor är också markerat, inget mullrande men långt ifrån italiensk falsettsång. Kommer säkert låta fint vid körning på knixiga vägar. Vägkontakten är direkt och här är det uppenbart att ingenjörerna lyckats med att behålla den pigga gokartskänslan. Ratten är verkligen ihopsvetsad med hjulen som svarar omedelbart på alla rörelser. Perfekt med tanke på att få ägare kommer att vilja testa toppfarten på denna bil, men desto fler gasa på i kurvig terräng. De kommer inte bli besvikna. Suffletten känns välisolerad och plockas enkelt upp och ned – dock för hand. Taket blir också sitt eget lock i nedfällt läge, långt ifrån den första generationens fladdrande och omöjliga lösa skydd. Sammantaget är en kort men intensiv upplevelse som inte lämnar någon oberörd. Mazda har gjort det igen och skapat en ny klassisk sportbil!
Provkörd
nercabbat.se
© Nercabbat.se kontakt: redaktionen@nercabbat.se
Made with Xara

nercabbat.se provkör Mazda MX-5 Miata

Förväntningarna är höga. Den nya generationen har fått många lovord för sin form och visst har Mazda valt att gå en egen väg, via sitt eget formspråk. Men till skillnad från många andra sportbilar har Miatan inte bara varit något vackert att vila ögonen på utan i allra högsta grad en körupplevelse av högsta klass. Klarar den nya modellen att även ge njutning bakom ratten? En kort provkörning ger klara indikationer. Tio minuters körning på ett industriområde i Helsingborg kan knappast liknas vid ett seriöst test, men det räcker i alla fall för att samla ihop ett första intryck. Först och främst sitter man lågt i hårda sportstolar (extrautrustning) som inte bara ger ett stöd utan snarar uppslukar kroppen. Instrumentpanelen är välordnad med logisk placering av alla knappar. Informationen är till vänster är saklig men kanske något plottrig och skickar fram minnesbilder av klassiska siffror i flytande kristall. Huvudinstrumentet är som sig bör varvräknaren där det ilsket röda börjar vid 8000 varv. Till höger finns liksom i många andra bilar en fristående infotaimentskärm sominnehåller det mesta av styrningar till radio och gps med mera. Kvaliteten känns överlag mycket bra, ratten väldigt greppvänlig och de ofta vanliga konstiga fyrkantiga japanknapparna är få. När man blickar ut över motorhuven får man en av de vackraste vyerna man tänka sig. Moderna bilar upplevs oftast som de slutar i höjd med vindrutans framkant. Så icke i denna bil. Motorhuven brer ut sig och över framhjulen finns förhöjningar som dramatiskt ökar fartkänslan. Härligt! Motorljudet från denna bil med större motor är också markerat, inget mullrande men långt ifrån italiensk falsettsång. Kommer säkert låta fint vid körning på knixiga vägar. Vägkontakten är direkt och här är det uppenbart att ingenjörerna lyckats med att behålla den pigga gokartskänslan. Ratten är verkligen ihopsvetsad med hjulen som svarar omedelbart på alla rörelser. Perfekt med tanke på att få ägare kommer att vilja testa toppfarten på denna bil, men desto fler gasa på i kurvig terräng. De kommer inte bli besvikna. Suffletten känns välisolerad och plockas enkelt upp och ned – dock för hand. Taket blir också sitt eget lock i nedfällt läge, långt ifrån den första generationens fladdrande och omöjliga lösa skydd. Sammantaget är en kort men intensiv upplevelse som inte lämnar någon oberörd. Mazda har gjort det igen och skapat en ny klassisk sportbil!
Provkörd