Med rötter från 1909
Audi
Historia
Audi grundades 1909 av August Horch sedan han blivit utsparkad
ifrån Horch. Audi firade därmed 100-årsjubileum i augusti 2009.
Namnet Audi kommer från grundaren August Horch som tidigare
tillverkat bilar under det egna namnet men inte längre hade
rättigheterna till det. Hans son föreslog efternamnets latinska
form "Audi" (imperativform av verbet "höra"), vilket August
anammade. 1932 förenades dock ursprungliga Horch och Audi,
när fyra olika tyska bilmärken samlades i ett företag under
namnet Auto Union. Dessa fyra var Audi, DKW, Horch och
Wanderer. Auto Union antog det märke som numera är Audis,
med fyra sammanlänkade ringar (jämför hur begreppet union
brukar illustreras inom mängdteorin).
Det moderna Audi
Dagens Audi skapades i och med Volkswagens köp av Auto Union
1964, från Daimler-Benz. Volkswagen saknade bilar i de större
personbilsklasserna och fick detta i och med förvärvet av Auto
Union som såldes sina bilar under namnet DKW. Man förvärvade
även NSU och slog samman dessa verksamheter till NSU Auto
Union AG 1969. År 1965 kom den första "äkta" Audi-modellen
efter kriget: Audi F103 som var en vidareutveckling av DKW
F102. 1966 upphörde tillverkningen av den sista DKW-modellen
DKW F102. Man fick också tillgång till modern teknik i form av
konstruktioner med motorn fram (jfr med Volkswagens klassiska
bubbla).
Bland de första bilarna som kom fram utmärker sig Volkswagen K
70 (egentligen en NSU-modell), som inte var någon succé men
som visade att Audi NSU skulle få en central roll i Volkswagen-
koncernen. Audi var vid tiden även NSU som låg långt fram med
wankel-tekniken (exempel: NSU Ro 80, årets bil 1968). Men man
skulle senare välja att enbart satsa på märket Audi med bland
annat modellen Audi 100 som presenterades i slutet av 1968 som
blev en storsäljare. NSU och modellen Ro 80 lades ned i slutet av
70-talet. Från 1985 heter företaget enbart Audi AG.
Uppgång till prestigemärke
I början av 80-talet började Audi en resa från att ha varit en
ordinär biltillverkare till steget upp i premiumklassen och började
på allvar tävla med prestigemärkena Mercedes-Benz och BMW.
Milstolpen anses vara den revolutionerande Audi Quattro, en
fyrhjulsdriven sportbil med stora framgångar i rally. Quattro kom
att bli synonymt med Audi och framgångsrik fyrhjulsdrift, nya
modeller följde. Under 1990-talet har Audi fortsatt på den
inslagna vägen med prestigebilar. Man har lyckats föra fram
märket som tekniskt och kvalitetsmässigt högpresterande enligt
företagets motto och slogan "Vorsprung durch Technik"
(Försprång genom teknik).
Dagens Audi
Audi har idag ansvar för det av Volkswagen-koncernen ägda
italienska superbilsmärket Lamborghini.